Der er nok ikke mange virksomheder i Danmark som ikke har minimum en kopimaskine stående og de fleste større firmaer har mange.
Det er dog de færreste, som har gjort sig den tanke, om det i det hele taget er en rentabel forretning at købe en kopimaskine i stedet for at leje en kopimaskine.
Når virksomheder skal have ny kopimaskine, og specielt mindre virksomheder, ja så bliver der ofte fokuseret meget på indkøbsprisen af selve kopimaskinen og knap så meget på prisen på de enkelte fotokopier.
Èn ting er selve indkøbsprisen på kopimaskinen, men der er naturligvis en lang række andre faktorer der spiller ind når vi taler om prisen på den enkelte fotokopi, som jo er den reelle pris firmaet betaler.
Med i sine beregninger, skal man ud over indkøbsprisen og papir huske at medregne:
- Toner
- Slitage
- Reparationer
- Driftstabilitet
- Udskiftning
Det kan derfor for mange virksomher være en rigtig god idé, at overveje at leje en kopimaskine i stedet for.
Ved leje af kopimaskine, kender man den eksakte pris pr. fotokopi der bliver lavet, og man slipper for at tænke på de nævnte faktorer, da disse er indregnet i lejeprisen.
Typisk betaler man en lav lejepris pr. måned, og så en pris pr. kopi som afhænger af om det er en kopi i sort/hvid eller farve der bliver lavet.
Fordelen ved at leje en kopimaskine også, at man får en professionel kopimaskine som kan løse enhver opgave den måtte blive udsat for. Dette er typisk ikke tilfældet når virksomheder køber kopimaskiner – netop fordi de professionelle kopimaskiner ofte er langt dyrere i indkøb og der derfor oftest købes en langt billigere model.
Ulempen ved de billige kopimaskiner er endvidere, at de ikke er særligt holdbare og driftssikre, igen en vigtig faktor at medregne i prisen pr. kopi.
Tænk over det inden du trykker på “Start” næste gang.